Wednesday, October 9, 2013

JANGAN SALAHGUNA SISTEM MLM SHAKLEE

Harini saya nak cerita tentang MLM... Sekarang ni sebut MLM sahaja.. dah sah2 terbayang skim cepat kaya.. bagi sesetangah org MLM sesuatu yg menakutkan... dan tak kurang juga mereka yg terjebak dgn MLM dan mendapat pengalaman ngeri. Ada sorang kawan saya ni, dia share pengalaman beliau kecewa dgn MLM, kerana MLM dia yg join menindas ramai org bawahan lantas beliau meninggalkan MLM berikut..beliau kesal dan rasa bersalah kerana telah menjual harapan kepada ramai org bawahan.. last2 tak jadi.. beliau berubah bisnes dan taubat dari MLM. 

Mcm keras bunyinya.. taubat dari MLM.. seolah2 buat dosa plak join MLM ni... hahah.. bila saya baca kisah org tu..sy tergelak.. dalam hati saya ckp.. tulah.siapa suruh jual harapan.. kan dah tinggal harapan jer... lain kali nak berniaga.. buat cara berniaga... Dalam MLM, pastikan barang berkualiti setara dgn harganya, study sistem marketingnya bukan piramid, sistem coaching dua hala upline-downline yg stabil....  Bagi saya, MLM ni adalah sistem networking bisnes yg suci murni gitu.. Cuma sesetengah pihak dah menyalahgunakan sistem MLM..jadi habis semua tercalit sama nama buruk..... Lagi2 kat Malaysia ni..ramai benar yg nak cepat kaya tapi malas berusaha.. so sendiri tanggung lah yer ...

Terus terang saya bgtau .. sy sendiri pernah join satu MLM ni.. zaman2 bujang dulu lah... zaman jahiliah... dimana produknya biasa2 je.. tp sistemnya mmg headhunting.. dan jual harapan..  salah sendiri lah kan. tak matang lagi time tu...nasib baik saya tak pergi jauh... penat lepas tu bye2 jer.. pastu malas dah nak buat biz dah..layan kerje makan gaji jer...  Tapi bile sy start bisness online bersama Shaklee 2thn yg lepas... ia benar2 merubah persepsi saya tentang MLM.. lagi2 lepas baca buku Jutawan MLM karya Razzi Almansur... mmg terbuka minda.. terbuka segala2nya yg sepatutnya lah yer... lepas tu barulah saya bersungguh2 serius menggunakan Shaklee  medium utk saya mencapai impian saya..mmg tak mustahil menjadi Jutawan MLM jika betul caranya...Saya tak keluarkan modal beratus Rm.. beribu RM.. tidak..puluh ribu RM pun tidakkk sama sekali.

Sy akui jenama Shaklee adalah MLM yg sah...Saya percaya group saya di track yg betul....... Kami tak mengamalkan sistem headhunting... Saya selalu dpt soalan berikut daripada anak2 buah yg baru nak memulakan bisnes... mereka bertanya.. cemana nak cari org beli ni.. cemana nak cari org.. Sy selalu jwb.. takyah cari org... Cara yg terbaik adalah you cari diri you sendiri.. love yourselve.. believe in yourselve..kenali diri sendiri.. kenali kekuatan diri.. study marketing plan...study ilmu yg berkaitan...Memang ambil masa.. tapi sy percaya..berapa lama pun tempoh masa yg diambil, anda akan sampai ke puncak.... Keep  on sharing tentang produk Shaklee yg amazing.. Keep on sharing tentang Shaklee difference..... once u jadi magnet.. u jual ape pun org sanggup beli...  Produk Shaklee mmg amazing tak perlu ckp byk.. the product speak itself.. "Tak kenal maka tak cinta.. tak amal maka tak rasa"...... dan dari segi syarikat pun mmg dah kukuh ..takyah pung pang cite pjg.. Shaklee dah lebih 50tahun... marketing plan dia pun mmg adil.. Bagi yg betul2 studi marketing plan Shaklee.. ..ia mmg bukan sistem piramid... Anda usaha anda dapat... Upline tak jual harapan.. Kami tak jual harapan.. Kami jual 'diri'... bukan bermaksud jual nama tayang body... tapi jadi magnet.. bab ni kalau ahli2 group saya faham apa yg sy maksudkan.. haha.. Jadi jgn salah pilih group yer... Kalau awal2 upline dah suruh invest beribu2 RM, beratus2 RM, dah push cari orang.. hmm tu bahaya tu..sila kembali ke pangkal jalan kay...

Tapi sejujurya.. saya sedih melihat segelintir golongan yg ingin cepat kaya dan mengambil jalan mudah...  Ingat yer.. takde istilah jalan singkat... no short cut to success... u may work smart but no shortcut to success.... Saya teringat sharing dari Mr Bradford Presiden Shaklee yg datang KK baru2 ni.. beliau sendiri cakap.. nak jadi millionaire.. billionaire.. bukan semudah yg disangka. tapi ianya tak mustahil....katanya lagi kekayaan tak dtg skelip mata. Sy mmg setuju... Saya sendiri pun sampai ke tahap ini bukan dgn sengih2, bukan dgn senang, bukan dgn jalan singkat, bukan dgn paksa org, bukan dgn cari orang,,,... yg pasti bukan dgn jual harapan.... Sy tak pernah ajak org join bisnes saya dgn menjual nama atau berapa byk income saya..atau pun paksa org invest beratus RM atau beribu RM.. tak perlu...  Sy bermula dgn meraih bonus 2 angka, 3 angka dan seterusnya takpayah citer lah yer..hihi.. Sy juga bermula dgn kesusahan.. kepayahan.dgn air mata.. dgn doa.. dgn peluh keringat.....  Jadi kalau anda ada dengar atau lihat nama saya disalahgunakan, sila report yer. ..Saya bukan artis.. jadi takpayahla iklan2 kan saya yer.. haha...... .Kalau yg mana2 mmg friend saya di FB, boleh tgk sendiri apa yg sy selalu post di FB.... The power of silence and being a powerful magnet dah mencukupi....:)

Saya tak pernah janjikan ape2 pada downline saya..Saya tak jual harapan kepada mereka..Tetapi saya letakkan sepenuh kepercayaan pada mereka.. I trust them...Saya percaya mereka boleh berjaya sekiranya mereka sndiri nak dan mahukannya... Nak seribu daya taknak seribu dalih..Ahamdulillah sejuk hati melihat ramai leader Shaklee yg dilahirkan dibwh payung Jutawan...Dan semua itu bukan sebab sy jual harapan.. bukan sbb sy jual skim cepat kaya.. tapi kejayaan mereka datang dari diri mereka sendiri.. Mereka yg pilih, mereka yg menggerakkannya.. dgn izin Allah jua..

Nasihat saya, apa jua bisnes MLM yg anda ceburi, pastikan anda tidak menyalahgunakan sistem yg murni itu.. Jaga etika, patuhi peraturan.. InsyaAllah semua org ada peluang jadi Jutawan MLM.. Ingat yer.. tiada jalan singkat utk mencapai kejayaan atau kekayaan..


Dipetik dari blog MamaFaiz .com

No comments:

Post a Comment