Sunday, September 15, 2013

MENGELAKKAN KECACATAN PADA JANIN

Baru2 ni saya terbaca dalam satu keratan akbar Harian Metro. Saya terpanggil untuk share dengan kawan2 semua. Tajuk keratan tu ialah :



Sememangnya sempurna atau cacat bayi yang dikandung itu atas kehendak Allah. Namun sebagai hamba Nya kita boleh berusaha bagi mengelakkannya. Antara perkara yang perlu diambil ialah :
- Berhenti merokok
- Makan makanan yang sihat
- Elakkan alkohol
- Ikut nasihat doktor
- Ambil asid folik
- Berdoa kepada Allah

Selain itu kita juga kena menjaga pemakanan seharian kita. Makanan yang tidak sihat boleh memudharatkan diri sendiri dan bayi yang dikandung. Mengikut kajian 10-13% kecacatan pada janin terjadi disebabkan faktor pemakanan ibu semasa hamil.

Makanan semasa mengandung
Sama ada anda mengandung atau tidak, diet yang sihat merangkumi protein, karbohidrat, lemak, vitamin, mineral dan air yang mencukupi. Jika anda mengamalkan pemakanan mengikut sistem piramid makanan, ini menunjukkan yang anda berpotensi untuk menjadi individu yang sihat.
Penting bagi ibu mengandung untuk memvariasikan makanannya bagi memperoleh semua keperluan nutrisi ibu dan bayi. Makanan yang perlu dimakan semasa mengandung ialah:
  • Buah-buahan dan sayur-sayuran – target untuk makan 5 hidangan sehari termasuk sebagai snek, jus dan salad.
  • Makanan berkanji – roti, nasi, pasta, ubi kentang. Banyakkan bijirin penuh (wheat, whole grain)
  • Makanan berprotein tinggi – Daging, ayam, ikan, telur, kekacang (soya). Banyakkan makan ikan sekurang-kurangnya 2 kali seminggu.
  • Makanan berkalsium tinggi – Susu, yoghurt, cheese.
  • Makanan berserat tinggi – Jadikan sayur, buah, bijirin dan kekacang sebagai makanan kegemaran kerana ia boleh mengelakkan sembelit.


Nampak banyak kan? Jangan risau...Sebenarnya semua nutrisi yang penting ini telah dirumuskan dalam satu set lengkap ibu mengandung Shaklee.




Ini merupakan set lengkap ibu mengandung Shaklee yang mengandungi semua nutrisi lengkap seperti di atas. Antara kandungan set lengkap tersebut ialah :
  • (1) B-Complex - 1 tab daily. this B-Complex dah lengkap dgn 8 kumpulan B, termasuklah asid folik.
  • (2) Vita-Lea with Iron - 1 tab daily. Vita-Lea nie is a multivitamin. So, bila dah ambil nie tak perlu ambil Obimin ya.
  • (3) Vit-C - 1 tab daily. Improve your antibodi, natural antihistamine and collagen source, so will reduce stretch mark effect.
  • (4) OsteMatrix - 4 tab daily, will give you 1000mg calcium needed daily. Setiap satu tab ada 250mg Calcium. Ibu mengandung perlukan 1000mg-1300mg calcium sehari untuk pembentukan tulang yg kuat & gigi utk baby. Jika minum susu penuh kalsium segelas sehari, ambil 2 biji OsteMatrix sehari pon mencukupi
  • (5) Protein (ESP) - Bancuh satu sudu ESP ke dalam secawan air dan diminum. Sekali sehari ajer. Air tue boleh air kosong, mahupon juice seperti orange juice. ESP ini akan berikan tenaga berterusan, supaya mommy tak cepat letih, selain mencantikkan kulit. Kurang stretch-mark effect.
  • (6) OmegaGuard - 1 tab daily is enough.DHA dan EPA dari Omega nie penting untuk pembentukan brain & mata baby, ya. Buat mommy pula, ia akan kawal paras kolesterol dalam badan mommy. 

Ramai yang telah menggunakan set lengkap ibu mengandung ni dan banyak sangat testimoni yang telah dikeluarkan. Kebanyakkan testimoni semuanya positif.
Di bawah ni salah satu testimoni : 



Untuk mendapatkan set ibu mengandung dan sebarang pertanyaan anda boleh hubungi saya.


umialiesya82@gmail.com
PM / WHATSAPP : 013-9010598
ID : 961819

No comments:

Post a Comment