Monday, October 27, 2014

KEBAIKAN MENYUSU KEPADA IBU DAN ANAK

KEBAIKAN MENYUSU UNTUK BAYI DAN IBU

Assalamualaikum semua..
Setiap ibubapa mengimpikan kelahiran cahayamata sebagai pelengkap dalam institusi keluarga..

Membuat persediaan untuk menyambut kelahiran bayi anda adalah sesuatu yang menggembirakan dan ia adalah masa yang sibuk. Sebelum mengambil keputusan tentang jenis penyusuan untuk bayi anda, beri pertimbangan kepada penyusuan susu ibu kerana ia memberi kebaikan kepada ibu dan anak.
Untuk mendapatkan segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya sehingga bayi berumur 6 bulan dan diteruskan sehingga bayi berumur 2 tahun. Pemberian susu ibu sepenuhnya bermaksud bayi tidak diberi makanan atau minuman tambahan yang lain selain daripada susu ibu.





Kebaikan Susu Ibu
Untuk bayi:
  • Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi anda
    • Ia mengandungi nutrien dalam kadar yang mencukupi.
    • Kandungannya berubah mengikut keperluan bayi yang sedang membesar.
  • Susu ibu, terutamanya kolostrum , menguatkan sistem imuniti bayi anda
    • Ia melindungi bayi dari jangkitan seperti cirit birit, selesema, bronkitis dan radang paru-paru.
  • Susu ibu mencegah berbagai masalah alahan seperti asma, ekzema dan kolik bayi.
  • Susu ibu mengandungi nutrien tertentu yang amat kritikal untuk perkembangan otak. Ia membantu dalam meningkatkan kecerdikan anak anda.
  • Ia tidak mudah tercemar dibandingkan dengan cara penyusuan lain.
  • Susu ibu mudah diperolehi pada suhu yang betul setiap masa. Oleh itu ia tidak susah untuk disediakan.
  • Ia memberi keselesaan dan keselamatan emosi kepada bayi.
  • Ia memberi peluang kepada ibu dan anak untuk berinteraksi sepenuhnya dan meningkatkan hubungan kasih sayang antara ibu dan anak.


Untuk ibu, penyusuan susu ibu:
  • membantu mengecutkan rahim dan mengembalikannya kepada saiz yang asal dengan cepat serta mengurangkan pendarahan selepas bersalin.
  • membakar kalori dan mengembalikan bentuk badan asal anda dengan cepat.
  • mengurangkan risiko kanser payudara dan kanser ovari.
  • menjarakkan kelahiran jika mengamalkan penyusuan ibu secara sepenuhnya
Lain - lain kebaikan:
  • Tidak memerlukan perbelanjaan dan bekalan susu sentiasa ada.
  • Baik untuk persekitaran kerana tidak memerlukan botol, tin dan kotak-kotak.
Kita dah tahu kebaikan penyusuan buat ibu dan anak. Bagi ibu-ibu yang bekerja mungkin sudah merancang untuk memberikan susu formula sebagai tambahan kepada susu ibu supaya ibu tidak merasa letih setelah sepanjang hari bekerja..Apa kata kita cari jalan penyelesaiannya terlebih dahulu sebelum memberi susu formula kepada bayi anda..

Masalah susu kurang boleh dikenalpasti dan diatasi. jom kita semak mengapa susu kurang dan cara mengatasinya:

1. cari punca atau sebab susu kurang
terdapat banyak penyebab kepada masalah susu kurang, diantaranya adalah stress, kedatangan kawan baik 'period', jadual mengepam yang tak konsisten dan bermacam-macam lagi. lagi info, mengenai masalah susu kurang di sini.

2. cari jalan penyelesaian
terdapat beberapa pilihan untuk ibu-ibu menyelesaikan masalah susu kurang ini. diantaranya adalah:

  • semak semula jadual mengepam susu
Kadang bila terlampau sibuk di pejabat, ibu akan terlupa atau ter'skip' sesi mengepam. Mengurangkan sesi mengepam akan meyebabkan susu berkurang.  

Untuk mengatasi masalah ini, ibu perlu mengepam setiap 2 jam atau 3 jam sekali. Insya Allah susu akan kembali meriah seperti biasa.

  • semak berapa liter air dah minum
Air adalah elemen penting untuk menjana susu ibu, jika air kurang akan menyebabkan jumlah susu akan berkurangan. Seelok-eloknya ibu menyusu perlu minum sekurang-kurangnya 3 liter air sehari.

Cara efektif untuk memastikan ibu telah minum dengan cukup adalah dengan cara menyukat. Cara paling senang, gunalah bekas air yang ada sukatan dan kira berapa kali ibu mengisi ulang air ke dalam bekas.

  • mengambil cuti & luang masa bersama anak
Bercuti dan luangkan masa dengan si kecil yang comel. skin to skin contact adalah ransangan yang paling bagus bagi mengeluarkan susu.
  • power pumping
Teknik ini mampu menyelesaikan masalah susu kurang. Waktu tengah malam adalah waktu terbaik, kerana hormon prolaktin tinggi ketika ini. Mungkin ibu, perlu mengorbankan masa tidur yang enak, tapi yakinlah ianya berbaloi.

Teknik power pumping adalah mengepam selama 20 minit, berhenti 10 minit dan mengepam semula 20 minit. 20-10-20. Lakukan 2 atau 3 kali seminggu.

  • mohon pada Allah
Terkadang kita lupa, yang susu ibu ni diberikan oleh Allah.

Jadi mohonlah bersungguh, mohon agar diberikan limpahan susu yang cukup untuk anak tersayang. Doa & usaha perlu seiring.

  • guna milk booster
Rata-rata ibu pasti akan mencari milk booster untuk atasi masalah ini, tapi perlu diingat jangan bergantung 100% kepada milk booster. Mengepam secara konsisten dan pengambilan air yang cukup adalah penting bagi membawa pulang susu yang cukup untuk anak.

Dan yang paling penting, bagi mengatasi masalah susu kurang ini, ibu perlu berada dalam keadaan yang sihat, bertenaga dan tak lesu.

Cuba bayangkan, jika ibu tak sihat, bagaimana mahu mengepam secara konsisten, minum air (makan pun tak lalu), Power pumping, tentulah rasa nak pengsan kerana badan yang lesu dan tidak bertenaga.

Sebagai ibu yang mementingkan tahap kesihatan ibu dan anak, saya mengesyorkan set menyusu Triple M Shaklee yang dapat membantu menambah susu badan disamping membekalkan tenaga untuk si ibu dan mencantikkan kulit ibu dan anak..




Betapa besarnya pahala dengan memberi susu badan kepada anak kita:-)

Sebarang pertanyaan untuk mendapatkan Set Menyusu Triple M Shaklee anda boleh hubungi
Whatsapp/Telegram/Sms/Call
Umi Aliesya 
0139010598
Shaklee ID 961819
Fb : umialiesya
Email : umialiesya@yahoo.com
Blog : www.vitamin4mama.blogspot.com




No comments:

Post a Comment